Řeka Triglavska Bistrica a Vodopád Peričnik

Řeka Triglavska Bistrica – Trasa podél řeky Triglavska Bistrica vede až k údolí Vrata a dále směrem k nejvyšší hoře Slovinska Triglav. Půjdete kolem jedné z nejkrásnějších řek Slovinska a budete obdivovat krásy okolní přírody. Trasa spojuje nejzajímavější a nejkrásnější části tohoto údolí, včetně Peričnikova vodopádu a majestátní severní stěny hory Triglav ODKAZ.

Obsah

Mapa

Řeka Triglavska Bistrica a Vodopád Peričnik - Slovinsko - cestování - dovolená v itálii - Panda na cestach - panda1709
Triglavska Bistrica – (zdroj: mapy. cz)

Mimo jiné můžete navštívit Slovinské alpské muzeum, kde poznáte některé přírodní krásy parku a historii alpinismu u Triglavu.

Parkování

Ideální parkoviště pro tento výlet se nachází ve vesnici Mojstrana hned u zmíněného muzea (GPS souřadnice: 46.4579489N, 13.9359853E). Zdejší parkoviště se stalo výchozím místem pro několik dalších výletů (cyklotrasa směr Kovinarska koča, cyklotrasa podél řeky Sava Dolinka), ale naštěstí jde o docela velké parkoviště, takže se nemusíte bát, že zde nenajdete volné místo.

Řeka Triglavska Bistrica – Cesta nahoru

Podél řeky se vydáte nahoru po dobře značené cestě ze které navíc nemáte kam uhnout. Tedy podél řeky vedou vlastně dvě cesty. Jedna pro auta (Triglavská cesta číslo 908) a jedna turistická pro chodce. Turistická cesta se sice někdy napojuje na cestu pro auta, ale většinu času strávíte v přírodě uprostřed stromového porostu, který Vám nebude bránit se rozhlédnout po okolních horách.
Přibližně v polovině cesty nahoru dojdete k chatě Koča pri Peričniku (GPS souřadnice: 46.4385531N, 13.8963194E). U této chaty se dejte jednou z neznačených cest doprava. Jde sice o malou zacházku, ale jde o nejkrásnější místo na trase. Jeden z přítoků řeky zde vytvořil nádhernou scenérii v podobě vodopádu Peričnik (Peričnik waterfall, Peričnik slap). Kolem vodopádu uvidíte několik cest, ale prakticky ze všech míst na trase uvidíte dech beroucí výhled. Jedna z cest dokonce vede přímo pod vodopádem.
Když se vrátíte na hlavní trasu a budete pokračovat nahoru, dojdete k chatám Šlajmerjev dom v Vratih a Aljažev dom v Vratih (GPS souřadnice: 46.4090403N, 13.8434114E). Kousek od zmíněných chat se nachází poslední parkoviště pro lezce, kteří většinou přijeli zdolat Triglav ferratou Tomiškova cesta (Tomiškova pot) nebo Pot čez Prag.

Řeka Triglavska Bistrica – Cesta zpět

Pokud nechcete jít dále a udělat si celodenní výlet, tak jedinou možností pro návrat k autu je stejná cesta zpět. Pokud Vás stejná cesta zpět nebude bavit, tak se vydejte po cestě pro auta a zkuste stopovat. Většinou někoho stopnete a třeba Vám ukážou i fotky z Triglavu.

Řeka Triglavska Bistrica – Parametry trasy

• Vzdálenost – 10 km
  • Časová náročnost – 3 hodiny
  • Převýšení – 450 metrů
  • Sestup – 100 metrů

Vodopád Peričnik (Peričnik waterfall, Peričnik slap)

Měří 52 metrů a patří mezi nejvyšší vodopády ve Slovinsku. Téměř k vodopádu můžete dojet i autem, které pak necháte na placeném parkovišti u chaty Koča pri Peričniku, ale daleko lepší je sem dojít pěšky nebo případně na kole z vesnice Mojstrana.
Jednou z největších atrakcí vodopádu je možnost projít se cestou mezi skálou a vodopádem, což je zážitek, který se nezapomíná. Pokud se na tuto cestu vydáte, tak počítejte, že budete mokří a pokud bude trochu foukat, tak budete mokří od hlavy až k patě. Takže i když bude přes 30 °C a nikde ani mráček, berte pláštěnku sebou.
Krom hlavního vodopádu můžete jít ještě kousek nahoru, kde najdete ještě jeden vodopád, který má oproti prvnímu „pouze“ 16 metrů (GPS souřadnice: 46.4392336N, 13.8936278E).